- stworzenie warunków do wszechstronnego, intelektualnego, społecznego, duchowego i fizycznego rozwoju człowieka np: organizowanie obozów letnich i zimowisk, biwaków wiosennych i jesiennych; funkcjonowanie gromad zuchowych i drużyn harcerskich, organizacja imprez środowiskowych typu: Święto Pieczonego Ziemniaka, jasełka i wigilia dla osób samotnych przy parafii św. Krzysztofa w Tuszynie - Lesie, zabawa noworoczna, kuligi, wycieczki rowerowe, udział w imprezach organizowanych na szczeblu chorągwianym, m.inn. konkurs "Strofy o Ojczyźnie", Akcja za grosik, "Światełko Betlejemskie", "Odkrywcy nieznanego świata",
- stworzenie warunków do nawiązywania i utrwalania więzi międzyludzkich (udział w/w imprezach).
- Upowszechnienie się wiedzy o świecie przyrody, przeciwstawienie się jego niszczeniu przez cywilazację, kształtowanie potrzeby kontaktu z nieskażoną przyrodą,
- realizacja programu KH ZHP w Tuszynie w oparciu o program KCH ZHP
- KH ZHP Tuszyn realizuje harcerski system wychowawczy rozumiany jako jedność zasad harcerskiego wychowania (służba, braterstwo, praca nad sobą), w którym istotną rolę odgrywa sobisty przykład instruktorski,
- promowanie i kształtowanie postaw aktywnychwobec otaczającego świata w ramach profilaktyki uzależnień wśród dzieci i młodzieży,
- promowanie wejścia Polski do Unii Europejskiej w ramach akcji " UNIA BEZ TAJEMNIC - wczoraj, dziś i jutro",
- KH ZHP Tuszyn zrzesza swoich czlonków w podstawowych jednostkach organizacyjnych (tj. gromadach zuchowych, drużynach młodszo- i starszoharcerskich oraz w kręgu instruktorskim) i prowadzi wśród nich całoroczną działalność oświatowo- wychowawczą posugując się charakterystycznymi dla ZHP formami pracy,
- KH ZHP Tuszyn zapewnia ciągle kształcenie kadry instruktorskiej poprzez udział w kursach, szkoleniach, konferencjach,warsztatach metodycznych organizowanych przez Chorągiew Łódzką ZHP lub Centralną Szkołę Instruktorską "Perkoz"
- KH ZHP Tuszyn organizuje letni i zimowy wypoczynek w formie wyjazdowej,
- wyrabianie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach i odpowiedzialności za siebie i grupę rówieśniczą,
- kształtowanie samodzielności, dbałości o higienę osobistą, kulturę języka i zdrowy tryb życia,
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole i grupie rówieśniczej, dyscypliny i samodyscypliny,
- rozbudzanie fantazji tworczej i wyobraźni u dzieci,
- stworzenie więzi emocjonalnych, możliwości rozwijania indywidualności harcerzy, zainteresowań, predyspozycji i pasji,
- kształtowanie nawyków rozwijania i dbałości i sprawność fizyczną, właściwej postawy sportowej, zdrowej rywalizacji oraz szacunku dla przeciwnika,
- wyrabianie wrażliwości na piękno przyrody i wlaściwych przyzwyczajeń w obcowaniu z nią
- rozwijanie właściwych postaw, przekonań, tolerancji, uczciwości, odwagi cywilnej, sztuki argumentacji i dyskusji
- wdrażanie zespołu - zastępu do pracy na rzecz zbiorowiści (środowiska obozowania, miejscowej ludności).
- pogłębianie wiedzy i umiejętności harcerskich, stworzenie możliwości poznania siebie w różnych sytuacjach (służba wartownicza, turnieje, biegi terenowe, gry i zabawy, zajecia ekologiczne).